Litt forsinket
Planen var i utgangspunktet at boligblokkene skulle vært tilknyttet fjernvarmenettet i løpet av denne høsten. Arbeidet er imidlertid noe forsinket.– Planen var å tilkoble boligene i løpet av høsten 2020. Det er noe forsinket men vi har ambisjon om å koble på det lokale nettet før årsskiftet, forteller Truls Jemtland, kommunikasjonssjef i Fortum Oslo Varme, til Europower Energi.
Han forklarer at årsaken til forsinkelsen både er utfordringer i markedet, blant annet som følge av korona-pandemien, men også på grunn av forsinkelser i fremdriften i prosjektet.
- I et så stort utbyggingsprosjekt har vi møtt på uforutsette hindre, forteller han.
60 meter lang tunnel
Som et ledd av det som trolig er det største fjernvarmeprosjektet knyttet mot private boliger i Norge må selskapet krysse E6 uten å påvirke trafikken ut og inn på de til sammen åtte feltene på motorveien. Fortum Oslo Varme er nå i ferd med å etablere en over 60 meter lang tunell med metoden som kalles tunnelering.Selve tunneleringen utføres av Olimb og entreprenør er Anlegg Øst, opplyser Fortum Oslo Varme til Europower Energi.
Dette er en framgangsmåte for etablering av store rør i løsmasser. Rørene skyves inn i terrenget fra en pressegrop ved hjelp av store hydrauliske sylindere. Etter hvert som røret presses innover, blir massene fylt i en vogn bakover og ut til pressegropen. Der blir vognen heist opp og tømt.
Diameter på «røret» er drøyt 120 cm, og veier rundt 6500 kilo, ifølge Fortum Oslo Varme.
– Dette er et utfordrende utbyggingsprosjekt i og under et område med høy trafikal belastning og annen infrastruktur. Dette stiller store HMS-krav til planlegging og gjennomføring av trygt arbeid for å sikre at våre entreprenørers og egne ansatte kommer like hele hjem ved dagens slutt, forteller Jemtland.
Bildetekst: Om noen synes hjemmekontoret er trangt til tider, er det greit å merke seg at dette «røret» som henger i krana er en gravemaskin hvor det sitter en person inne i og styrer tunneleringen. Foto: Fortum Oslo Varme