– Vi trenger mer vinterbrensel i Tromsø enn markedet her har. Da får vi fraktet avfall fra Bodø med båt, sier daglig leder i Kvitebjørn Varme, Frank Mathillas, til Europower Energi.
Totalt mangler Kvitebjørn spillvarme-effekt tilsvarende mellom 6000 og 8000 tonn søppel hver eneste vinter. Det tilsvarer rundt 10 prosent av hva energigjenvinningsanlegget har lov til å brenne.
– Vi har litt for mye avfall på sommeren og litt for lite på vinteren, sier Mathillas.
Spillvarmen fra Bodø-restavfallet vil bidra til utfasing av siste rest med fossilenergi i fjernvarmemiksen.
Kvitebjørn Varme ønsker ikke å gå ut med noe beløp for hvor mye Iris Salten betaler for forbrenningstjenesten.
Mer miljøvennlig
Båtene fra Bodø skal nå gå jevnlig utover vinteren og fylle opp avfallsbunkeren i Tromsø etter hvert som den gradvis blir tømt. Over de neste fem årene skal over 40 000 restavfall sendes nordover fra Bodø med båt og ifølge Iris Salten er det en stor miljøgevinst å ta transporten fra vei til hav.
– Vi er opptatt av både vårt samfunn- og miljøansvar og har et klart mål om å få avfallet bort fra veiene og over på mer miljøvennlig transport. Ved å sende avfallet med båt i stedet for med bil blir utslippene mer enn halvert. I tillegg bidrar vi årlig til 320 færre vogntog på veiene, noe som reduserer kjøring på vei med 168.000 kilometer i året. Det er omtrent fire ganger avstanden rundt ekvator. Og det på ei tid av året med vanskelige kjøreforhold, sier daglig leder i Iris Produksjon, Harald Østbø, på selskapets nettsider.
Den første båtlasten med restavfall ankom Tromsø tirsdag kveld.