Avgiften vil ikke omfatte kvotepliktige forbrenningsanlegg. Regjeringen foreslår også fritak for utslipp av CO2 ved forbrenning av farlig avfall og ved forbrenning av avfall dersom CO2 fanges og lagres (CCS).
Regjeringen skriver videre i forslagetat «Endringene forsterker insentivene til utslippsreduksjoner i alle sektorer og bidrar til jevnere prising av utslipp av klimagasser på tvers av sektorer. Dette legger til rette for at markedet får virke og bidrar til at utslippsreduksjoner med lavest kostnad tas først.»
Ikke overrasket
I tillegg gi dette forventede inntekter på 110 millioner kroner i 2021.Forslaget om avgiftsbelegge avfallsforbrenning i Norge kom ikke som noen overraskelse på daglig leder Trygve Mellvang Tomren-Berg i Norsk Fjernvarme.
Han er likevel svært skuffet over at regjeringen ikke ser at dette ikke vil fungere.
– Å avgiftsbelegge miljøbedrifter som rydder opp etter andre er en dårlig idé. Regjeringen vet godt at den foreslåtte avgiften på avfallsforbrenning ikke vil gi utslippskutt, siden dette er blitt dokumentert en rekke ganger, sier han, og utdyper til Europower Energi;
– Vi støtter at alle utslipp av CO2 bør ha en kostnad. Problemet her er at det ikke er avfallsforbrenningen som er årsaken til CO2-utslippet, påpeker han.
Regjeringen foreslår en avgift på 149 kroner per tonn, noe som forventes å gi en inntekt på 110 millioner kroner neste år. Men også en lavere pris ville vært vanskelig for Tomren-Berg å akseptere.
– Uansett høy eller lav sats er prinsippet det samme. Vi mener en eventuell avgift burde legges før avfall sendes til forbrennning, uavhengig om det sendes til norske eller utenlandske anlegg, påpeker han til Europower Energi.
Motsatt effekt
Tomren-Berg påpeker at avgiften trolig vil føre til at mer restavfall sendes til forbrenning utenfor Norge, ettersom avgiften vil gjøre det dyrere å kjøpe forbrenningstjenester i Norge for kommuner og næringsliv.– Norsk restavfall kan komme til å fortrenge annet europeisk avfall, som istedenfor å bli sluttbehandlet havner på søppeldynger. Slike deponier er et stort miljøproblem og gir også større klimagassutslipp enn avfallsforbrenning, sier han.
I Norge er det forbudt å legge restavfallet på søppeldynger, men slik er det ikke mange europeiske land.
– Det å kutte utslipp er ikke et kretsmesterskap, men en global dugnad. Her bommer regjeringen på målet, sier Tomren-Berg.
Rammer gjenbruk av energi
I høringen av Skattedirektoratets forslag om en CO2-avgift på avfallsforbrenning var en samlet avfallsnæring imot forslaget og påpekte at følgene av forslaget var dårlig utredet. Også for fjernvarmenæringen, som utnytter spillvarme fra avfallsforbrenning, kan avgiften bety at avfallsvarmen blir mindre konkurransedyktig.– I ytterste konsekvens kan høyere pris på kjøp av spillvarme fra avfallsforbrenning bety mindre bruk av den. Det er gode nyheter for kråkene, siden mer varme vil bli dumpet, men dårlige nyheter for energisystemet og fjernvarmekundene, sier Tomren-Berg.
Han understreker at formålet med avfallsforbrenning ikke primært er energiproduksjon, men sluttbehandling av avfall.
– Avfallsforbrenning er en miljøløsning for restavfall som ikke kan eller bør materialgjenvinnes. Når først avfall forbrennes, bør så mest mulig av energien fra denne prosessen brukes om igjen og avlaste kraftnettet i byene, ser Tomren-Berg.