— Det kan vi ha belegg for å si: Dette er verdens reneste avising, sier Per Weidenhaijin i Statkraft Varme, som driver fjernvarmeanlegget på Gardermoen til Eidsvoll Ullensaker Blad.
Sikkerhet i høysetet
En flyplass så langt oppe i nord, må ha full kontroll på hvor mye is som til enhver tid danner seg på utsiden av flykroppene. For mye is på feil sted, og flyene deiser i bakken.
— Om det legger seg på forkanten av vingen, kan det i stedet for å få profilen som går opp, sende flyet rett i bakken som en stein, forteller Charles Nyfløt, product manager i SAS Ground Handling.
—Det har aldri skjedd, og kommer sannsynligvis heller ikke til å skje. Hovedregelen for oss er at vi ikke slipper et fly før vi er 100 % sikre, sier Nyfløt, som forklarer at han hele tiden må ligge i forkant, når det kommer til været.
— Lederne mine har blitt litt hobbymeteorologer, spøker Nyfløt.
I årets sesong var avisingsenheten i sving 15.300 ganger, mot 17.800 ganger i fjor. Snø og rim fjernes fra flyene ved bruk av væske oppvarmet til drøyt 80 grader. Væsken har innblandet glykol for å hindre ny tilfrysing på flyene. Vannet varmes opp på fjernvarmeanlegget, og føres bort til Gardermoen i rør.
— Det er ingenting som er så effektivt som rent vann på en metallflate, sier Nyfløt.
Basert på lokal flis
I disse tider hvor det å fly er negativt ladet, synes de som jobber med flyene at det er viktig å få fram at ikke alt som skjer på flyplassen er like forurensende. På andre storflyplasser i Europa, som for eksempel Schiphol ved Amsterdam, er det fossile kilder som brukes til å varme vannet.
— Det er viktig. Vi forsyner også flyplassen, med helt grønn fornybar fjernvarme, sier Weidenhaijin. Varmen dannes i fjernvarmeanlegget ved at de brenner flis fra omkringliggende skoger.
— Det er det som blir til overs i skogsarbeid, sier Weidenhaijin.
Flisen kan inneholde så mye som 50-60% vann, og det blir derfor mye damp, som egner seg godt for å forflytte varme.
— Vi fanger opp dampen, og bruker den igjen, sier Weidenhaijin. I vinter brukte flyplassen fornybar energi tilsvarende én million kilowattimer til avising av flyene.