Målet med initiativet er å samle bedrifter rundt ti bud for å unngå grønnvasking. Selve grønnvaskingen defineres på denne måten:
“Grønnvasking er en form for misledende markedsføring der et produkt eller en virksomhet fremstilles som bedre enn den faktisk er i forhold til innvirkning på klima, natur og mennesker.”
Det er Skift - Næringslivets klimaledere, i samarbeid med Miljøstiftelsen Zero, WWF Verdens naturfond og Framtiden i våre hender, som står bak Grønnvaskingsplakaten.
– Slik som pressen har Vær varsom-plakaten kan bedrifter med denne plakaten få en Vær varsom-holdning til hvordan man bruker ord som bærekraft, miljø og natur. Det skaper en bevisstgjøring hos næringslivet og forbrukerne, sier administrerende direktør Bjørn Kjærand Haugland i Skift til E24.
Norsk Fjernvarme støtter intitiativet og har signert plakaten.
– Vil oppfordre alle våre medlemsbedrifter til å ta en titt på de ti budene, ta en intern diskusjon og se om dere også kan undertegne. Som vi tror alle våre medlemmer kan, slik vi kjenner vår næring, sier daglig leder Trygve Mellvang Tomren-Berg i Norsk Fjernvarme.